miércoles, 19 de marzo de 2014

Platicas de sobremesas La invasión de Kuwait por Iraq y la Guerra del Golfo.



See below English version.


La Jurisprudencia, fuente creadora del derecho

En la entrada anterior afirmé el rol de la jurisprudencia como fuente creadora del derecho. Para ilustrar el punto, anuncié que me referiría a alguna de mis experiencias sobre el tema en la UNCC*. En especial, sobre el principio de que los daños y perjuicios deben ser consecuencia directa del acto ilícito imputable al responsable.

En cumplimiento a la regla de buen sentido de que los problemas no se resuelven teóricamente, sino que es necesario conocer las circunstancias, haré un paréntesis histórico. Lo que también nos servirá para distraernos platicando historias, ciertas o inventadas; y, en esta ocasión, trágicas. Por lo menos tendremos un descanso de las serias y sesudas elucubraciones jurídicas. 

La legendaria Mesopotamia

A grandes rasgos, el territorio de Iraq corresponde a lo que fue la bíblica Mesopotamia. Es una región en donde han convivido, en paz y en guerra, multitud de etnias. A menudo olvidamos, en medio de nuestros prejuicios y fundamentalismos occidentales, el hermoso e importante tesoro cultural de esa región y de sus milenarias poblaciones.

La sola mención de Babilonia y Bagdad, nos lleva a soñar en las leyendas y los cuentos de las 'Mil y una noches’, la reina de Saba e infinitud de hermosas referencias ¡Cuanto nos enriqueceríamos si les prestáramos mas atención!

La región estaba poblada de tribus nómadas; todavía subsisten algunas. A lo largo de los siglos, las localizaciones geográficas de estas etnias no han estado definidas como lo están hoy en día las naciones del mundo. 

Las fronteras del Iraq moderno fueron resultado de un reparto colonial entre los británicos y los franceses. En el reparto quedaron obligados a convivir, como si fueran una nación, los chiitas, los sunitas y los kurdos; tardarán en entenderse.

Al finalizar la segunda guerra mundial gran parte de la región estaba sometido a la administración del gobierno británico. Por diversidad de causas, entre ellas el debilitamiento del imperio, las colonias se independizaron y nacieron nuevos países. 

Iraq y Kuwait

Entre las artificiales divisiones territoriales, se celebraron tratados en los que Iraq reconoció el territorio de Kuwait y renunció a pretender derechos sobre el mismo.

Dios nos guarde de héroes y dictadores

Todo fue bien hasta que se apoderaron del poder Saddam Hussein y su partido de la etnia suní. 

Hussein fue un héroe nacional y rudo dictador, que embarcó a su país en desastrosas aventuras militares y a su pueblo lo sometió al terrorismo del Estado; fue como el Capitán Sangre de "La Isla de los pingüinos" de Anatole France. 

En un momento del siglo pasado, las reservas petroleras de Iraq eran las segundas mas grandes del mundo; sólo inferiores a las de Arabia Saudita. Iraq florecía y tenía grandes planes de modernización. En 1980, en parte por el alza de precios, Iraq tenía ingresos petroleros por USD$27 mil millones y un estimado de USD$35 mil millones de reservas en el extranjero.

En 1990, al terminar la guerra contra Irán, las reservas de Iraq habían desaparecido y tenía una deuda externa superior a los $USD40 mil millones. Fue el costo de la guerra y de la baja del precio del petróleo. Gran parte de esa deuda era con sus vecinos, los estados petroleros árabes y, principalmente, Kuwait. 

La invasión y la guerra

Ostentándose como defensor en contra de una inventada revolución que aniquilaría la cultura islámica, el 2 de agosto de 1990, Iraq invadió Kuwait. Hussein alegaba, también, que históricamente Kuwait formaba parte de Iraq.

Lo cierto es que Hussein anticipaba que su gran deuda con las monarquías del Golfo Pérsico sería perdonada; su deuda con Kuwait desaparecería por confusión. Los países árabes financiarían su programa de reconstrucción, gozaría de la explotación de los pozos petroleros de Kuwait y se extendería su poder en la región. 

Pero no fue así. El 3 de agosto de 1990 el Consejo de Seguridad de las Naciones Unidas requirió a Iraq para que se saliera de Kuwait y el 6 de agosto impuso un veto al comercio con Iraq (Resolución 661). En respuesta, el 8 de agosto de 1990, Iraq se anexó a Kuwait.

El 29 de noviembre 1990, el Consejo de Seguridad decidió que si, a mas tardar el 15 de enero de 1991, Iraq no liberaba Kuwait, autorizaba el uso de la fuerza en su contra.

En la noche del 16 al 17 de enero de 1991 comenzó la ofensiva en contra de Iraq. Fue un derroche de poder e infernal tecnología; imposible de contener por Iraq. 

Hussein se vio obligado a retirarse de Kuwait. Emulando a Hitler, que ordenó quemar París, Hussein incendió los pozos petroleros de Kuwait. Incendio que costó grandes esfuerzos apagar y que dejó una oscura nube, que flotó por meses, en la región. 

El 28 de febrero de 1991 George Bush declaró el cese del fuego. Previendo que la ausencia de la tiránica fuerza de Hussein provocaría un caos de ingobernabilidad y violencia en Iraq, como sucedió años después, las fuerzas aliadas se conformaron con liberar Kuwait y Hussein retuvo el poder.

La Resolución 687 y la UNCC

El párrafo 16 de la resolución 687 del Consejo de Seguridad establece que “Iraq, sin perjuicio de sus deudas y obligaciones surgidas antes del 2 de agosto de 1990, que deben ser perseguidas a través de mecanismos normales, es responsable bajo la ley internacional por las pérdidas y daños directos —incluyendo los daños al medio ambiente y desgaste de los recursos naturales— o lesión a los gobiernos extranjeros, ciudadanos y entidades comerciales, como resultado de su ilegal invasión y ocupación de Kuwait”.

En el párrafo 18, se decidió establecer un fondo para pagar las compensaciones y establecer una comisión para la administración del fondo.

LA UNCC fue creada en 1991 como un órgano dependiente del Consejo de Seguridad. Su mandato fue procesar las reclamaciones y pagar las compensaciones por perdidas y daños sufridas como consecuencia directa de la ilegal invasión y ocupación por Iraq y de la subsecuente Guerra del Golfo. 

Aunque existen precedentes de sistemas de retribución de reclamaciones (México ha sufrido ser parte en diez de ellos), la experiencia no ha sido buena. Se puede afirmar que la UNCC es el primer ejemplo de una comisión de reclamaciones que ha cumplido su misión; y yo diría que de manera espectacular.

En poco más de diez años, la UNCC procesó alrededor de 2.7 millones de reclamaciones que buscaban el pago de aproximadamente USD$352.5 mil millones. Compensaciones por alrededor de USD$52.4 mil millones fueron aprobadas en relación con, aproximadamente, 1.54 millones de reclamaciones. Lo que representa alrededor de un 14.9% de las sumas reclamadas. Según reporta la página de la UNCC, en julio de 2007 se habían pagado alrededor de 22.5 mil millones de dólares.

La UNCC concluyó el análisis de las reclamaciones que se presentaron en 2005 y los pagos a individuos en 2007. La solución de tal número de reclamaciones, en tan breve espacio de tiempo, no tiene precedente en la historia de las reclamaciones internacionales. El pago no fue a las arcas de las naciones vencedoras, sino a los directamente afectados.

Un resumen de la organización y métodos de trabajo de la UNCC se hace necesario y será muy ilustrativo del espectro de los daños y perjuicios. Pero eso será en la próxima entrada.

*United Nations Security Council Compensation Commission


----------


Table Talks.  Iraq's Invasion of Kuwait and the Gulf War.

Jurisprudence, Source of Creation of the Law

In the previous post I affirmed the role of jurisprudence as a source of creation of the law. To illustrate the point, I announced that I would refer to some of my UNCC’s experiences on the topic *. In particular, on the principle that damages must be a direct consequence of the illicit act attributable to the liable party

In compliance of the good sense rule that problems are not solved theoretically, but that it is necessary to know the circumstances, I will make a historical parenthesis. That will also serve to distract ourselves by telling stories, true or invented; and in this case, tragic ones. At the least we will have a break of serious and brainy legal reflections.

The Legendary Mesopotamia

In a broad sense, Iraq's territory corresponds to what was the Biblical Mesopotamia. It is a region in which peace and war, and a multitude of ethnic groups have coexisted. We often forget, in the middle of our western prejudices and fundamentalisms, the beautiful and important cultural treasure of this region and its millenary settlements.

The mere mention of Babylon and Bagdad, leads us to dream of legends and tales of the One Thousand and One Nights, of Queen Saba and uncounted beautiful references. How rich we would become if we were more attentive to them!

The region was populated with nomad tribes; some still survive. For several centuries, geographic locations of these ethnic groups have not been defined as the world's nations are nowadays.

The frontiers of modern Iraq are the result of a colonial distribution between the British and the French. In that distribution, the Shiite, the Sunni and Kurdish were forced to coexist; it will take some time for them to understand each other.

At the end of World War II, a big part of that region was subject to the administration of the British government. For several causes, including the weakening of the empire, the colonies achieved their independence and new countries were born.

Iraq and Kuwait

Among the artificial distribution of territories, treaties were concluded in which Iraq recognized the territory of Kuwait and waived to pretend any rights on it.

May God Save Us from Heroes and Dictators

It all went well until Saddam Hussein and his party of the Sunni tribe took over.

Hussein was a national hero and a ruthless dictator, who embarked his country into disastrous military adventures and submitted its people to State terrorism; he was as Blood Captain of "The Penguins Island" of Anatole France.

At a time during last century, oil reserves of Iraq were the world's second largest; only inferior to those of Saudi Arabia. Iraq was flourishing and had great plans of modernization. In 1980, in part due to the increase of prices, Iraq had oil incomes for USD$27 billion and an estimate of USD$35 billion reserves in other countries.

In 1990, at the end of the war against Iran, Iraq's reserves had disappeared and it had an external debt superior to $USD50 billion. Such was the cost of war and the decrease of the price of the oil. A big part of that debt was due to its neighbors, Arab oil states and, specially, Kuwait.

Invasion and War

Flaunting as if defending against an invented revolution that would annihilate Islamic culture, on August 2 of 1990, Iraq invaded Kuwait. Hussein alleged, also, that Kuwait was historically part of Iraq.

The truth is that Hussein anticipated that Iraq’s great debt with the monarchies of the Persian Gulf would be condoned; Iraq’s debt with Kuwait would disappear in the confusion. Arab countries would finance his program of reconstruction, he would enjoy the benefits of the exploitation of oil wells of Kuwait and his power would disseminate through the region.

But it was not so. On August 3 of 1990, the United Nations’ Security Council requested Iraq to step out of Kuwait and in August 6 imposed a veto to commerce with Iraq (Resolution 661). As a response, in August 8 of 1990, Kuwait was annexed to Iraq.

In November 29 of 1990, the Security Council decided that if, by January 15 of 1991 the latest, Iraq would not free Kuwait, it would authorize the use of force against it.

In the night of January 16 to 17 of 1991 the offensive against Iraq begun. It was an infernal display of power and technology; impossible to be contained by Iraq.

Hussein was forced to retreat from Kuwait. Emulating Hitler, who ordered to burn Paris, Hussein ignited the oil wells of Kuwait. That fire cost great efforts to be extinguished and left an obscure cloud that floated for months in the region.

In February 28 of 1991, George Bush declared cease of fire. Foreseeing that the tyrannical absence of Hussein would provoke chaos of ungovernability and violence in Iraq, as it happened years later, the allied forces were content with freeing Kuwait and Hussein retained power.

Resolution 687 and UNCC

Paragraph 16 of resolution 687 of the Security Council established that "Iraq, without prejudice to its debts and obligations arising prior to 2 August 1990, which will be addressed through the normal mechanisms, is liable under international law for any direct loss, damage—including environmental damage and the depletion of natural resources—or injury to foreign governments, nationals and corporations as a result of its unlawful invasion and occupation of Kuwait."

In paragraph 18, it was decided to establish a reserve to pay for compensations and establish a commission to manage the fund.

The UNCC was created in 1991 as an entity dependent of the Security Council. Its mandate was to process the claims and pay the compensations for losses and damages suffered as a direct consequence of the illegal invasion and occupation by Iraq and the subsequent Gulf War.

Albeit there are precedents of compensations commissions (Mexico has suffered to be part in 10 of them), the experience has not been good. It may be said that the UNCC is the first example of a claims commission that has fulfilled its mission; I would say that in a spectacular way.

In little more than ten years, the UNCC processed around 2.7 million of claims that sought payment of approximately USD$352.5 billion. Compensations for approximately USD$52.4 billion were approved in connection with approximately 1.54 million of claims. That represents around 14.9% of claimed amounts. As reported in the UNCC site, in July of 2007 USD$22.5 billion had been paid.

The UNCC concluded the analysis of claims submitted in 2005 and payments to individuals in 2007. The solution of such amount of claims, in such a brief space in time, has no precedent in history of international claims. The payment was not to the victor countries, but to the persons and corporations directly affected.

A summary of the organization and methods of work of the UNCC is necessary and will be very illustrative of the spectrum of damages. But that will be dealt with in the next post.

*United Nations Security Council Compensation Commission

No hay comentarios:

Publicar un comentario