martes, 21 de octubre de 2014

Legislación complementaria. Designación de árbitro por el juez. Procedimiento. Artículo 1467. Segunda parte



See below English version.


Como se suele decir, designar un árbitro está en chino. Los chinos dirán que está en español.

Comenté que la reunión que prevé la fracción I del artículo 1467 Cco, era informativa. Esta reunión será mejor en cuanto mas se parezca a las conferencias previas que algunas instituciones arbitrales tienen con las partes; por ejemplo, ICDR y CANACO. 

El juez nominador

En este procedimiento, la función del juez se limita a una de las funciones de la autoridad nominadora; la de designar a un árbitro.


Ya desde 1976, cuando se elaboró el RAU, Mantilla Molina, en representación de México, afirmó que: "el punto importante era que la autoridad nominadora debería saber de que se trataba la disputa; en consecuencia, el demandante debería incluir en su demanda un resumen de la disputa y, de ser posible, una copia del acuerdo de arbitraje". 

Una buena ilustración está en el comentario de 'Redfern & Hunter on International Arbitration’*. Al referirse a la información que suele pedir el Secretario General del Tribunal Permanente de Arbitraje de La Haya, cuando es requerido de designar a la autoridad nominadora. Estos autores indican que lo que el Secretario General suele pedir incluye la solicitud de arbitraje, el contrato que dio lugar a la disputa y, (si no se encuentra contenido en el contrato), el acuerdo de arbitraje. 

El Secretario General también pide copias de la correspondencia que demuestre que la designación la autoridad nominadora (en nuestro caso, del árbitro) es necesaria porque una parte dejó de designar a su árbitro; o que ha sido imposible llegar a un acuerdo respecto del árbitro único o del árbitro presidente. 

Los reglamentos

También son ilustrativos los reglamentos de arbitraje. En todos se estipulan requisitos que deben satisfacer los escritos que inician el arbitraje. 

Una de las principales funciones de esos intercambios iniciales, es informar a la otra parte y, en su caso, a la institución, de las circunstancias, naturaleza y cuantía involucrada. Para este ejercicio seleccioné el RAU, el Reglamento CCI y el Reglamento ICDR; se trata de una mera muestra. 

RAU. Regla general

Como regla general, podemos tomar las dos versiones del RAU (1976 y 2010).

Cuando se solicite a una autoridad nominadora que nombre a un árbitro, el solicitante deberá enviar a la autoridad nominadora una copia de la notificación de arbitraje, una copia del contrato del que resulte el litigio o con el cual el litigio esté relacionado y una copia del acuerdo de arbitraje si no figura en el contrato. La autoridad nominadora podrá requerir de cualquiera de las partes la información que considere necesaria para el desempeño de sus funciones (RAU 1976, Art. 8.1.).

El RAU 2010, sólo exige al solicitante que envíe a la autoridad nominadora una copia de la notificación del arbitraje y también, en caso de existir, de la respuesta dada a la notificación del arbitraje (RAU 2010, Art. 6.6.).

Datos de las partes

La información relativa a las partes involucradas es muy importante. En mi opinión debe incluir, en la medida de lo posible, la información relativa a los representantes de las partes.

Una persona invitada a ser árbitro, necesita esta información para saber si tiene conflictos de interés presentes o potenciales. También para hacer las manifestaciones que considere pertinente en los términos de los artículos 1428 (LMA 12) y 1467-IV).

Algunos reglamentos, como el RAU 1976, sólo requieren el nombre y la dirección de las partes (RAU 1976, 3.3.b)). Otros, más completos, piden información sobre los representantes de las partes (CCI 4(2)(a)(b), 5(3), 5(1)(a)(b), ICDR 2.3.b).

Acuerdo de arbitraje

En general, los reglamentos no piden la demostración del acuerdo de arbitraje. En algunos basta la referencia al acuerdo de arbitraje (RAU,2. 3.c)). La CCI se refiere a todo convenio pertinente y, en particular, al acuerdo o acuerdos de arbitraje (CCI 4(3)(e)). Otros son mas estrictos y requieren una copia del acuerdo de arbitraje (ICDR, 2.3.d).

Ya expuse que no le corresponde al juez de la jurisdicción voluntaria resolver sobre la cuestión de la existencia y validez del acuerdo de arbitraje. Por lo tanto, un juez no puede desestimar una petición por el hecho de que no se demuestre un acuerdo de arbitraje previo.

Supongamos que “A” y “B” tienen una disputa derivada de la ejecución de un contrato, sin que hayan celebrado un acuerdo de arbitraje. 

No obstante la ausencia de acuerdo arbitral, “A” dirige a “B” una comunicación invitándolo a un arbitraje, a cuyo efecto lo invita a designar un árbitro de común acuerdo.

Si “B” no contesta la invitación o, en sus negociaciones, “A” y “B" no se ponen de acuerdo en el nombre del árbitro, “A” puede pedir al juez que haga la designación.

Si “B”, se opone alegando la inexistencia del acuerdo arbitral, el juez pudiera imaginar que tiene un problema; también si “B” no comparece en la jurisdicción voluntaria. Es un falso problema: el juez debe designar al árbitro. 

Una vez designado el árbitro, “B” puede: (i) abstenerse de comparecer al arbitraje; o, (ii) impugnar la competencia del árbitro. 

Si “B” no comparece, el árbitro tiene el deber de examinar su competencia; no hacerlo, sería negligencia. Si el árbitro decide que no tiene competencia, se acaba el asunto. También si “B” opone la incompetencia y el árbitro decide que no hay acuerdo de arbitraje.

Si, en cualquiera de los supuestos de arriba, el árbitro decide que es competente y dicta un laudo, “B” podrá demandar la nulidad del laudo u oponerse a su reconocimiento y ejecución.

En todos los casos, en que se resuelva que no había acuerdo de arbitraje, “A” cargará con los gastos y responsabilidades resultantes.

El contrato

El RAU, en la solicitud de arbitraje, requiere una referencia al contrato del que resulte el litigio o con el cual el litigio esté relacionado (RAU, 3.d)). Similares disposiciones se encuentran en los Reglamentos ICDR y CCI.

Ésta es información sustancial, cuya importancia es obvia en la selección de un árbitro.

La disputa y la demanda

El RAU pide una referencia a la naturaleza general de la demanda y, si procede, la indicación del monto involucrado (RAU, 3.3.e)). 

El Reglamento CCI pide una indicación de las pretensiones, junto con el monto de cualquier demanda cuantificada y, en la medida de lo posible, una estimación del valor monetario de cualquier otra demanda. Respecto de la contestación pide comentarios sobre la naturaleza y circunstancias de la controversia que ha dado origen a las demandas y los fundamentos que sirven de base a las demandas (4(3)(c)(d),5(1)(c)).

El Reglamento ICDR, se refiere a la pretensión formulada y cualquier monto reclamado (2.3.f ).

Comentario 

Los ejemplos y comentarios de arriba no pasan de ser una muestra de la información que, en general, necesitará el juez antes de consultar con las instituciones arbitrales (fracción II del Art. 1467).

El juez puede pedir más o menos información. Por ejemplo, puede pedir a las partes que sugieran perfiles del árbitro e, incluso, nombres de candidatos. 

Aunque el Cco se refiere solo a una reunión, nada impide que sean varias. Por ejemplo, se puede convocar a una segunda en la que, previamente, las partes complementen su información. 

Todo lo que se haga para facilitar la intervención de las partes, redundará en la confianza y aceptación de las decisiones arbitrales.


----------


Supplementary Legislation.  The Appointment of an Arbitrator by a Court.  Procedure.  Article 1467.  Second Part 

As it is usually said, to designate an arbitrator is in Chinese. Chinese will say it is in Spanish.


I said that the meeting established in section I of article 1467 of the Code of Commerce was informative. This meeting will be better as long as it resembles the preliminary conferences that some arbitral institutions have with the parties; for example, ICDR and CANACO.

The Appointing Court

In this procedure, the function of the court is limited to one of the functions of the appointing authority; designating an arbitrator.


Already since 1976, when the UAR was elaborated, Mantilla Molina, in representation of Mexico, stated that “the relevant issue was that the appointing authority should know what the dispute was about; in consequence, the claimant should include in its claim a summary of the dispute and, if possible, a copy of the arbitration agreement.”

A good illustration is found in the commentary of 'Redfern & Hunter on International Arbitration’*. When referring to the information that is usually required by the Secretary General of the Permanent Court of Arbitration of The Hague, when required to designate the appointing authority. These authors indicate that what the Secretary General usually asks for includes the request for arbitration, the contract that originated the dispute and the arbitration agreement (if not already found in the contract).

The Secretary General also asks for copies of the correspondence that shows that the designation of the appointing authority (in our case, the arbitrator) is necessary because one party refused to appoint its arbitrator; or that it has been impossible to reach an agreement with respect to the sole arbitrator or the chair arbitrator.

The Rules

The rules of arbitration are also illustrative. All of them provide requirements that need to be satisfied by the writs that initiate the arbitration.

One of the main functions of these initial exchanges is to inform the other party and, as the case may be, the institution, of the circumstances, nature and amount involved. I have chosen for this exercise the UAR, the ICC Rules and the ICDR Rules; it is merely a sample.

UAR. General Rule

As a general rule, we can consider the two versions of the UAR (1976 and 2010).

When it is requested from an appointing authority to appoint an arbitrator, the party requesting it shall send to the appointing authority a copy of the arbitration notice, a copy of the contract that causes the dispute or with which the dispute is related, and a copy of the arbitration agreement if it is not embedded in the contract. The appointing authority shall require from any of the parties the information that it considers necessary for the performance of its functions (UAR 1976, Art. 8.1).

The 2010 UAR only requires from the requesting party to send to the appointing authority a copy of the notice of arbitration and also, in case it exists, of the answer given to the notice of arbitration (UAR 2010, Art. 6.6).

Information of the Parties

The information related to the parties involved is very important. In my opinion, it should include, to the extent possible, the information related to the representatives of the parties.

One person invited to be arbitrator, needs this information to know whether it has current or potential conflicts of interest. Also to make the manifestations it deems relevant in terms of articles 1428 (UMLA 12) and 1467-IV.

Some rules, such as UAR 1976, only require the name and address of the parties (UAR 1976, 3.3.b)). Others, more complex, request information on the representatives of the parties (ICC 4(2)(a)(b), 5(3), 5(1)(a)(b), ICDR 2.3.b).

Arbitration Agreement

In general, the rules don’t ask for the evidence of the arbitration agreement. In some of them a reference to the arbitration agreement suffices (UAR,2. 3.c)). The ICC refers to any relevant agreement and, in particular, the arbitration agreements (ICC 4(3)(e)). Others are stricter and require a copy of the arbitration agreement (ICDR, 2.3.d).

I have already explained that it does not belong to the court in voluntary jurisdiction to solve the issue of the existence and validity of the arbitration agreement. Therefore, a court cannot ignore a request based on the fact that a previous arbitration agreement does not exist. 

Let us suppose that “A” and “B” have a dispute derived from the enforcement of a contract, without them having celebrated an arbitration agreement.

Notwithstanding the absence of the arbitration agreement, “A” sends “B” a communication inviting it to an arbitration, for which “A”: invites “B” to appoint an arbitrator by mutual agreement.

If “B” does not answer the invitation or, during the negotiations, “A” and “B” cannot reach an agreement on the name of the arbitrator, “A” may ask the court to make the designation.

If “B” opposes by alleging the inexistence of the arbitration agreement, the court may imagine it has a problem; also if “B” does not appear during the voluntary jurisdiction. It is a false problem: the court must appoint the arbitrator.

Once the arbitrator has been appointed, “B” may (i) refrain from appearing at the arbitration; or, (ii) challenge the jurisdiction of the arbitrator.

If “B” does not appear, the arbitrator has the duty of examining its jurisdiction; it would be negligent not to do so. If the arbitrator decides it has no jurisdiction, the matter is ended. Also if “B” alleges the lack of jurisdiction and the arbitrator decides that there is no arbitration agreement.

If, in any of the above hypothesis, the arbitrator decides it has jurisdiction and issues an award, “B” may file a request to set aside the award, or oppose to its recognition and enforcement.

In all cases in which it is resolved there is no arbitration agreement, “A” shall bear the costs and resulting liabilities. 

The Contract

The UAR, in the request of arbitration, requires a reference to the contract from which the dispute derives or with which the dispute is related (UAR, 3.d)). Similar provisions are found in the ICC and ICDR Rules.

This is essential information, which importance is obvious in the selection of an arbitrator.

The Dispute and the Claim

The UAR requires a reference to the general nature of the claim and, if it proceeds, the indication of the amounts involved (UAR, 3.3.e)). 

The ICC Rules require an indication of the claims, along with the amount of any quantified claim and, to the possible extent, an estimate of the monetary value of any other claim. With respect to the answer, it requires comments on the nature and circumstances of the dispute that gave rise to the claims and the grounds that serve as basis to such claims (4(3)(c)(d),5(1)(c)).

The ICDR Rules refer to the claim being made and any other claimed amount (2.3.f).

Commentary

The examples and comments above are nothing more than a sample of information that, in general, will be needed by the court before consulting with the arbitral institutions (section II of Art. 1467).

The court may ask for more or less information. For example, it can request the parties to suggest profiles of the arbitrator and even names of candidates.

Albeit the Code of Commerce refers only to a meeting, nothing prevents from having several. For example, a second can be called for in which, previously, the parties would supplement the information originally provided.

All that which is done to facilitate the intervention of the parties, will derive in the trust and acceptance of the arbitral decisions.

Bibliography: Since I already quoted above, the work of N. Blackaby and C Partasides, Redfern and Hunter on International Arbitration, should be considered essential.








Bibliografía: Ya que lo cité arriba, la obra de N. Blackaby and C Partasides, Redfern and Hunter on International Arbitration, debe considerarse ineludible.

No hay comentarios:

Publicar un comentario